pysventil.blogg.se

En mammablogg om allt mellan himmel och helvete

Den senare språkutvecklingen…

Publicerad 2013-04-16 10:55:05 i Allmänt,

... har startat.

Tidigare har jag skrivit om Esthers tidiga språkutveckling och hur svårt det varit att navigera mellan det minfällt av ord hon slänger ur sig. Nu har språkutvecklingen gått in en helt ny fast och ojojoj vad det händer grejer.

Nu laborerar hon inte så mycket med nya ord (jo, visst förekommer det), utan snarare med olika röst- och tonlägen. Ordvalet är i stort sett detsamma men det röst- och/eller tonläge hon använder kan varieras i det oändliga.

- NEEEEEEJ!!! Illvrål

- Jag vill IIIIIINTE!!! Gallskrik

- Sluta Mamma!!! Strängt och djup förorättat. Har man tur viftar hon dessutom med pekfingret i nyllet på mig.

- Kan SJÄÄÄÄÄLV!!! Extra tryck bakom den kommentaren.

Hon har dessutom regredierat något inom språkutvecklingen och gått tillbaka till att ljuda vokaler. Dock inte med någon vän, mjuk liten babyröst, nej här tas det i ända från tårna. Högt och gällt ska det vara och gärna lääänge.

- AHHHHHHHHHHH!!!

- ÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHH!!!

- UUUUUUÄÄÄÄÄÄHHHHH (lägg märke till kombinationen av två vokaler Ä och U. Försekommet litet flickebarn)

- IIIIIHHHHHHHHH!!!

- ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHH!!!

Gode Gud, giv mig styrka, alternativt en riktigt jäkla bra spade så jag kan gräva mig en skyttegrav i trädgården. Ett par hörselkåpor modell XL funkar också.

Esther "Fröken Trots" Bäckgren

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela