pysventil.blogg.se

En mammablogg om allt mellan himmel och helvete

Äta bör man…

Publicerad 2013-01-21 13:14:57 i Allmänt,

 … annars dör man. Det verkar i alla fall min fem månader gamla son tro. När Esther skulle börja med smakportioner skedde det efter konstens alla regler. Hon provsatt stolen. Haklapp, sked och skål inhandlades underhögtidliga former och mycket svettande över motiv. Nalle Puh? Barbie? Cars? Det slutgiltiga valet föll på Tummen vilket både hennes far och jag kände oss ytterst tillfredsställda med. När så den stora fyramånadersdagen kom stod vi ivrigt redo med mosad potatis, haklapp, sked, skål och förväntansfulla leenden. Den lilla klicken åkte in i munnen och kom lika snabbt ut igen Esther galltjöt och visade med all önskvärd tydlighet vad hon tyckte om smakisar.

Nu när det är dags för Alexander är vi mer garvade eller snarare glömska. Smakisar? Fyra månader? Vadå? Hur gammal är han? Augusti, september, oktober, november, december, januari snart FEBRUARI!!! Oj dags att börja. Han har ett helt annat intresse än vad Esther hade. Han smackar och smackar, munnen gapar som på en liten fågelunge och han behärskar sväljtekniken till fullo. Problemet är att den hönsiga mamman inte vill låta honom äta hur mycket som helst utan att se att magen hinner med. Därför får han till att börja med endast TVÅ FUTTIGA TÄRNINGAR MAT!!! Eftersom han kräver att inslevandet av maten sker utan minsta uppehåll är dessa två klickar slut på 0,5 sekunder samtidigt som jag får träningsvärk i armen av att skyffla in maten tillräckligt snabbt för att han inte ska börja illvråla. När det är slut tittar han på mig med anklagande blick. Snåla tant är detta allt jag får? telepaterar han ilsket till mig. Nu är det slut älskling kvittrar jag glatt och möts av jordens ILLVRÅL! Han tittar anklagande på mig och skriker för full hals att han vill ha mer, mer MEEEEEEER!!! Nu är väl detta ett tacksamt problem men ändå. Han behöver ju inte se ut som att han vill slå ihjäl mig för att jag vägrar honom mer ljummen, grön, snorliknande gegga dvs. broccolipuré.

Alexander "Matmonstret" Bäckgren

 

Kommentarer

Postat av: Oter

Publicerad 2013-01-21 14:59:21

Jag och Alex har lika frilla typ....puss dagistjwjen o grattis på din namnsdag sis

Postat av: Rhgh

Publicerad 2013-01-21 16:28:10

Esthers första dag på dagis och det gick bra. Vad bra att pojken tycker om dina smakportioner. Grattis på namnsdagen mo Agneta.
Kram mor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela