pysventil.blogg.se

En mammablogg om allt mellan himmel och helvete

Rollekar

Publicerad 2012-12-22 20:00:57 i Allmänt,

Som jag har funderat kring detta med rollekar. När man har två barn varav den ena mest ligger på rygg och tuggar på sina händer och den andra hittills mest har ägnat sig åt planlöst plockande med alla leksaker ser man lite fram emot den dag då rolleken börjar. För att förtydliga kanske jag ska säga att det är Alexander som ligger på rygg och tuggar händer och Esther som plockar och donar.

Nu har så dottern börjat så smått känna sig för i rollekens värld (här tolkar jag ordet rollek lite fritt) och OJ så spännande jag tyckte det skulle bli. När jag sen insåg att det är JAG som är förebilden för hennes lekar och hon tar efter MIG och MITT beteende så var det plötsligt inte lika roligt längre. Hennes favoritlekar just nu är:

1.       Sopa

2.       Handla

Ok du sopar för att du ser din mor göra det cirka 24 gånger om dagen. Detta gör hon för att hemmet ser ut som skit men trots det är hon för slö för att plocka fram dammsugaren och göra något ordentligt åt all smuts som ligger och drar på golvet. Lägg till att hon dessutom tappar hår och barrar värre än en julgran i januari så har du anledningen till att sopen ständigt åker in och ut ur städskrubben. Varför ens besvära sig med att ställa in den i städskrubben? Jo din mor är för slö för att ta ut sophinken för att kunna tömma skyffeln och därför åker den in i skrubben igen med all skit kvar i skyffeln. Detta har din mor lärt sig efter att du varit och vält sopen flera gånger och återigen spridit ut den slarvigt ihopsopade skiten. Hårstråna och dammet däremot fastnar i sopen och därför åker även den in i skrubben igen. Vem orkar dra bort det liksom? Tyvärr innebär detta att du inte får leka att du sopar med the real stuff utan du får snällt nöja dig med en fönsterskrapa med extra långt skaft som din sop. Döm om min förvåning när du häromdagen glatt hojtandes ”sopa, sopa” drog runt den geggiga, äckliga toaborsten på kakelgolvet inne på toaletten. En egen skyffel och sop i julklapp är ett hett tips från coachen.

Handlar gör vi i snitt två gånger om dagen. Detta är inte för att vi nödvändigtvis tycker att det är det roligaste som finns utan det handlar snarare om att din mors hjärna har krympt till en ärtas storlek och hon klarar inte längre av att gå till affären, veta att hon ska ha tre saker (exempelvis mjölk, bröd och äpplen) utan handlar glatt fiskbullar på extrapris samt lite tröstgodis, kommer hem, ska ta mjölk i kaffet, inser att den är slut och måste dra iväg till affären igen. Skriv en lista vore väl en smart lösning? Jo, om det inte vore för att din mor när hon väl är i affären glömt att hon skrivit nämnda lista och glatt handlar fiskbullar på extrapris samt lite tröstgodis istället för mjölk, bröd och äpplen som stod på listan.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela